Bergen, zon en strand - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Thomas Raap - WaarBenJij.nu Bergen, zon en strand - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Thomas Raap - WaarBenJij.nu

Bergen, zon en strand

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

22 December 2013 | Chili, Valparaíso

Mijn laatste verslag is geëindigd in San Carlos de Bariloche. De eerste dagen had ik daar wel een beetje tijd nodig om te switchen van het party-leven in Buenos Aires naar de rust en schoonheid van de Andes.

Kort over San Carlos de Bariloche. Het is een stad gelegen in het noordelijkste puntje van Patagonië. Het wordt ook wel het Zwitserland van Argentinië genoemd omdat de omgeving vrij identiek is aan de Zwitserse Alpen. In de loop der jaren heeft zich er ook een Zwitserse kolonie gevestigd die alle gebruiken uit Zwitserland hebben meegenomen zoals de architectuur (veel houten chalets) en niet te vergeten de chocolade. Ook hebben onze geliefde Willy en Maxima een buitenhuis net buiten het centrum. Naast Zwitsers wonen hier veel Duitsers waarvan de meesten een twijfelachtig verleden hebben....

In Bariloche heb ik een tour gedaan naar een Gletsjer. De naam van de berg waarop de gletsjer zich bevindt is Tronador (Tornador) en het was echt adembenemend. Door de sedimenten die zich hier in de bodem bevinden is de gletsjer deels zwart (glacier negro). Die dag waren wij een een enorm nationaal park waar veel mooie diersoorten leven zoals de poema en natuurlijk de Andescondor. Tijdens de tour wat mensen leren kennen waarmee ik de dagen daarna veel wandelingen heb gemaakt. Het voorjaar is hier prachtig, alles staat in bloei in de meest prachtige kleuren.

De laatste dag hebben we de Cerro Campanario beklommen. Vanaf daar heb je een geweldig 360 graden uitzicht over de bergen en de meren. Het schijnt dat dit uitzicht in National Geograhic's top 10 uitzichten ter wereld staat. Ik heb er in ieder geval goed van genoten en mijn camera vol geschoten.

Na 6 dagen in Bariloche heb ik een busticket geboekt naar Mendoza. Een reis van ong. 18 uur. Wederom waardeloos eten, maar voor de rest zijn de busreizen hier uiterst goed vol te houden. Ik reisde 's nachts dus lekker geslapen en toen ik wakker werd waren we al bijna in Mendoza. Samen met een Engels meisje (of vrouw, ze was 34) een hostel gezocht in het centrum. We checkten samen in en vanaf dat moment dacht iedereen dat we een koppel waren. We konden hier zelf ook wel om lachen dus hebben even volgehouden dat dat inderdaad zo was, wat wel voor grappige situaties zorgde.

Mendoza is (natuurlijk ook in Nederland) bekend om zijn goede wijn. Overal in de stad kun je proeven, tours boeken en wijn kopen. In combinatie met de temperatuur (overdag vaak 40 graden, en 's nachts nog steeds 28 graden) gaat een koel wijntje er wel in. De eerste dag dan ook vrijwel de hele dag op het terras gezeten en diverse soorten geproefd, met uitleg van gepassioneerde wijnmakers. De tweede dag hebben we met een zeer divers gezelschap (10 man uit o.a. Amerika, Zwitserland, Engeland, Holland etc.) een wijntour gedaan langs meerdere wijngaarden. Het was echt interessant, van alles geleerd over druifsoorten, rijping in eikenvaten, verwerkingsprocessen, blends etc. Vanzelfsprekend de nodige wijnen geproefd en naarmate de dag vorderde werd de sfeer steeds beter. 's avonds lekker uit eten geweest om deze geweldige dag af te sluiten.

Verder in Mendoza rustig aan gedaan, veel gelezen en gelachen met de mensen in het hostel. In de tuin zaten kolibris, prachtige vogeltjes!
Op de vrijdag nog uit geweest met een Hollandse jongen en meisje uit Ruurlo en Lichtenvoorde (kleine wereld!). Dat was wel een mooie avond. Wel vreemd volk in de kroegen daar, veel hoeren en drugs maar verstandig als ik ben heb ik me daar buiten gehouden.

Vanuit Mendoza heb ik een busticket geboekt naar Santiago. Ik had al van meerdere mensen gehoord dat deze reis, die dwars door de Andes gaat echt prachtig moet zijn. Omdat we naar een ander land gingen moesten we natuurlijk de grens over. Zonder twijfel de meest bizarre grensovergang uit mijn leven. Het duurde meer dan 2 uur om een stempeltje te krijgen en toen we die hadden moesten we met zijn allen een klein gebouwtje in. Heel weinig licht (tl-buizen) en een groep douanebeambten die ons een uur lang intimiderend aankeken, maar er gebeurde in feite helemaal niets. Op het eind liep er een hond langs onze tassen en toen mochten we gaan. Ik ben ervan overtuigd dat als ik een koffertje handgranaten bij me had gehad niemand dit had gemerkt.

Door de vertraging bij de grens kwamen we redelijk laat aan in Santiago. Ik had niets geboekt en had niet zoveel zin een zoektocht naar een hostel. In de bus had ik 2 Chileense meisjes leren kennen die in een hotel werkten in het centrum. We hebben een taxi gedeeld en ik heb voor een nachtje een kamer geboekt in dit hotel. Er schijnt een woord te bestaan voor dit fenomeen, namelijk Flashpacking. Het is fancy backpacking maar ik ben ervan overtuigd dat het minimaal eens in de maand nodig is om de batterij op te laden. Ik heb klokjerond geslapen en een heerlijk diner en ontbijt gehad. De dag daarna wilde ik afrekenen bij een van de meisjes uit de bus, en ze heeft mij stevig gematst met de rekening. Uit dank besloot ik haar mee uit te vragen en we hebben de dagen daarna heerlijk gegeten in Santiago. Ze kende de goede plekjes en het waren geweldige dagen. Ook goed voor mijn Spaans. Ze sprak wel Engels maar weigerde Engels met mij te praten omdat ze vond dat ik mijn Spaans moest oefenen haha.

Ik ben niet heel lang in Santiago gebleven omdat ik al vanuit Mendoza een couch-surf adres had geregeld in Valparaiso. Deze stad ligt aan de kust en leek mij uiterst geschikt voor het doorbrengen van de feestdagen. Daar ben ik deze week dan ook aangekomen en de stad is echt prachtig. Het heeft een geschiedenis van een havenstad, kunstenaars en prostituees en dat tekent zich echt af in de straten. Alle huizen hebben een andere kleur, veel graffiti en veel gezellige barretjes, cafes en discotheken. Hier ga ik mij de komende 2 weken goed vermaken.

Ik woon nu in een studenten-huis ong. 50 meter van het strand. Dat klinkt beter dan het is want de Pacifische oceaan is onwijs koud. Toch heb ik tot nu toe een dagelijkse duik genomen omdat het stiekem wel lekker is. Er zitten hier ook zeehonden en pelikanen wat mooie beesten zijn om te zien!




  • 22 December 2013 - 22:37

    Ome Frans:

    Hoi Thomas, ben blij om weer wat van jou te horen.Wat een boeiend verslag zet je daar weer effen neer!!. Ik heb het een en ander op mij schrijfblok genoteerd, en ga nu kijken waar je overal geweest bent. Als ik naar de mooie foto's kijk dan zie ik een zeer ondernemende neef(je) die van het mooie van het leven geniet. Wat leuk dat je ook mensen uit deze regio hebt ontmoet. Thomas ga zo door! je bent een echte globetrotter ha ha.Groetjes Ome Frans

  • 22 December 2013 - 22:50

    Karel:

    Pas je wel op voor al die prostituees thomas!
    Xje

  • 22 December 2013 - 22:50

    Karel:

    Pas je wel op voor al die prostituees thomas!
    Xje

  • 23 December 2013 - 22:40

    Alain En Jose:

    Zo tussendoor laat jij ons al van je verhalen en foto's genieten en het blijft leuk!
    Wat was de telefoonverbinding gisteren goed hè? De winter hier laat hier op zich wachten het is te warm, grauw en nat!
    Blijf ons dus maar bestoken met mooie foto's zodat wij ook wat te "zonnen" hebben...
    We gaan je missen tijdens de feestdagen maar goed.... je plekje aan tafel is gevuld :)
    dus dat is dan wel weer gezellig!
    De feestdagen in Chili aan het strand vieren met mooi weer, dat zal je wellicht niet zo vaak meer meemaken!
    Knuffel pap/mam

  • 24 December 2013 - 09:55

    Chris:

    Ziet er goed uut thomás!
    We hoeven ons ook geen zorgen te maken dat je te weinig vlees binnen krijgt zo te zien.. ;) Keep up the good work!

  • 25 December 2013 - 16:22

    Frans & Wilna:

    Dag Thomas,

    Dankzij je mooie verslagen genieten we hier ook een klein beetje mee! Een reis om jaloers op te worden. Blijf doorgaan met je open stellen voor al deze nieuwe indrukken van mensen en culturen! Maar vooral: geniet ervan.

  • 03 Januari 2014 - 11:55

    Monique Van Den Brink:

    Hoi Thomas,

    Even een moment gezocht ( op mijn werk nogwel) om eens een paar reisverslagen te lezen en te zien waar jij nu zit. Mijn complimenten voor jouw schrijfstijl. Leest gemakkelijk en boeiend. Toch een hele ervaring om zo'n trip te maken. Mocht je ook nog Peru bezoeken? en kom je in Arequipa :misschien kun je een paar mooie plaatjes schieten voor Miguel. Zijn geboortestad. Ooit gaan we terug. Dan kan jij ons zeker advies geven en tips.
    Geniet er van en wij blijven jou volgen.
    Voor 2014:Feliz Año Nuevo.

    Hasta luego
    Wicher, Monique, Miguel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 26 Nov. 2013
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 9568

Voorgaande reizen:

19 November 2013 - 20 Maart 2014

Trip door Latijns Amerika

26 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: